Friday, October 30, 2009

Kuku dan Rambut

aku memerlukan pendapat korang. aku ada dua perangai buruk yang sukar dihakis. pertama, gigit kuku. aku suka gigit kuku sejak sekolah rendah. sebab itu kuku aku ketot-ketot. jangan gelak okayh. aku serius ni. yang kedua, suka tarik rambut. bukan tarik-tarik Jepun okayh. aku mula berkecimpung dengan habit ni sewaktu aku semester empat di uitm. tahun 2007. mulanya aku tengok roomate aku tarik rambut. macam best je. aku pun try la. mula-mula tu sakit kepala. tapi dah lama-lama, tak ada rasa. masa tu tak ada masalah botak lagi. tapi, sekarang ni tahun 2009. aku tak boleh kira berapa banyak rambut gatal yang aku dah tarik. dan lebih runcing lagi, kepala aku dah botak sikit belah belakang. vavi betul lah. tension okayh! aku dah tak boleh nak potong rambut stylo-stylo lagi.

soalan aku : apa yang harus aku lakukan untuk menghakis perangai buruk aku ni? aku sangat memerlukan pandangan korang. tolonglah beri respon okayh! sankyu :DD

Monday, October 19, 2009

Tough Days

aku sangat rindu pada blog ini! serius. minggu lepas adalah minggu yang sangat tough bagi aku. hari jumaat lepas, banyak sangat perkara yang berlaku dalam masa 24 jam. arwah atok aku meninggal, sepupu aku nikah, cincin hilang, handphone hilang. aku rasa macam meroyan jap. things are getting too complicated. masa aku ke majlis berinai pengantin perempuan, aku ditugaskan untuk membawa dulang hantaran. bawak buah-buahan je. hahaha. tapi berat ok! time berhenti tepi jalan, aku keluar kereta jap. langsung tak perasan apa-apa. bila masuk je rumah pengantin, aku cari handphone. alamak! tak ada dalam handbag. tapi aku tak cuak langsung sebab mungkin tertinggal dalam kereta. lepas lebih kurang 2 jam, kami minta diri untuk pulang. bila sampai kat kereta, aku terus cari handphone. tak ada! aku try call. ada calling tone tapi tak ada bunyi handphone dalam kereta. dem! siyes rasa macam nak nangis. aku bajet cicir kat mana-mana. handphone tu ada simpan macam-macam data! aku tenangkan diri. lebih kurang 5 minit. aku suruh ayah aku berhenti kat tepi jalan yang aku keluar kereta tadi. aku bagitau kalau aku beli handphone tu dengan duit halal, insya Allah jumpa balik. aku keluar kereta dan terus nampak benda berkilat-kilat warna pink. aku terus menerkam dan mengucapkan syukur kepada Allah. siyes aku sangat bersyukur sebab tak ada yang perasan handphone aku tepi jalan tu. terima kasih Tuhan.

nota : aku demam harini sebab 3 hari straight tak cukup tidur. doakan aku cepat sembuh ya? mekasih :)

Thursday, October 15, 2009

Yuna's EP Received

i'm having the best moment right now. walaupun tadi kopi o ais aku tumpah di atas baju kurung. aku tetap mampu tersenyum. coz she's the one who can make me the happiest person in the world! thanks to yuna. i received ur EP this morning. :)

i got her signature! woot~

happy mode~

nota : thanks a lot to kak has too :DD

Thursday, October 8, 2009

Kotak Fikiran Ligat Dok Berfikir

penafian : entri ini bersifat terbuka dan tiada kaitan dengan mana-mana pihak sama ada yang masih hidup atau pun yang telah meninggal dunia. elakkan diri dari entri ini jika anda penghidap sakit hati kronik kerana mungkin entri ini bakal menyinggung perasaan anda sekaligus menyumbang kepada mati kerana terkilan.

setelah hampir dua puluh dua tahun bernafas di alam nyata ini, pelbagai ragam manusia yang aku temui. tak kira lelaki mahupun wanita. berbekalkan ilmu pengetahuan yang cetek, aku terpanggil untuk berkongsi pengalaman dan dalam masa yang sama mengajak semua pembaca muhasabah diri bersama-sama dalam memantapkan etika dan perlakuan masing-masing serta mencari keredhaan Allah.

jika kita bercerita tentang cinta, macam-macam jawapan yang akan dilontarkan dari mulut masing-masing. ada yang suka dan ada yang duka. bagi aku, cinta tu macam TV9, dekat di hati. haha. cinta itu sukar kan kita nak tafsir. bak kata maya karin dalam filem anak halal,

"ada cinta yang terang, ada cinta yang samar dan ada cinta yang langsung tak nampak"

dari pandangan aku, cinta itu wujud tapi hanya mereka yang tahu menghargainya sahaja bakal merasakan nikmat cinta. cinta bukanlah berkenalan di waktu pagi, melakukan seks pada tengaharinya dan ditinggalkan pada waktu senja. ada lelaki yang merasakan cinta itu ibarat "wear and tear", "touch and go" dan macam-macam lagi. sah-sahlah mereka hanya inginkan seks semata. pernah aku dengar fakta berbunyi begini,

"lelaki perlukan seks untuk cinta dan wanita memerlukan cinta untuk seks"

sejauh mana kesahihannya aku pun tak pasti. yang pasti aku sangat takut jika bertemu dengan orang yang salah. bila satu-satu perhubungan tak kira percintaan mahupun perkahwinan retak, alasan paling mudah yang diberi ialah "tak ada jodoh" atau jodoh tak panjang". cuba fikir sebab dan kesan. setiap perkara mesti bersebab betul tak? masakan pokok bergoyang tanpa angin.

jadi, jika anda berhadapan dengan situasi ini, anda perlu bijak mengawal emosi. fikir dahulu sebelum bertindak. jangan nak cakap ikut sedap mulut je. bak kata pepatah "kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa". masalah yang biasa kita dengar bila berlaku perang dingin adalah disebabkan oleh orang KETIGA. apa kata kita duduk muhasabah diri. cuba fikir kenapa, bagaimana, bila dan siapa. jangan hanya tahu menyalahkan pihak lain kerana tiada manusia yang sempurna di muka bumi ini.

jika ada masalah yang timbul, adalah lebih baik jika bersemuka dan memberitahu masalah yang dihadapi. jangan hanya diam seribu bahasa kerana orang tak tahu apa yang kita mahu! setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. bagi mereka di luar sana yang sering didera mahupun dipaksa untuk menyara pasangan, lupakan sajalah mereka. wanita masih mampu bernafas walau tiada lelaki di sisi. jangan seksa diri semata-mata kerana tidak mahu diejek teman-teman kerana masih single dan tidak teman lelaki. adalah lebih baik jika single kerana terpelihara dari melakukan dosa-dosa.

jenis-jenis perempuan yang pernah aku temui :

i. perempuan suci - perempuan kategori ni dikira baik la. pandai jaga diri dan maruah. tidak melibatkan diri dengan maksiat dan aktiviti tidak sihat seperti dadah, rokok dan arak. tidak melakukan seks bebas atau rempit. hidup secara sihat dan biasanya tiada masalah keluarga.

ii. perempuan dara tapi tak suci - perempuan kategori ni dikira nakal. ada masalah keluarga tak kiralah cerai atau bimbingan agama tak kukuh. masih belum berkahwin tetapi kerap melakukan aktiviti seks bersama teman lelaki. nak kata jahat tak juga tapi dia melakukan amalan baik dan jahat.iman tak tetap.

iii. perempuan liar - perempuan kategori ni biasanya hidup bebas. tinggal bersama teman-teman. kerap ke kelab malam. biasa dengan aktiviti dadah, arak, rokok, rempit dan seks sebagai rutin harian. berkemungkinan besar pernah melahirkan anak luar nikah.

jenis-jenis lelaki yang pernah aku temui:

i. lelaki teruna - lelaki ni biasanya tidak biasa dengan wanita. kekok la senang cerita. boleh menggelabah secara auto jika ternampak amoi-amoi pakai skirt mini dan tube jalan kat depannya. iman ada tapi kadang-kadang goyah. walau bagaimanapun masih mengekalkan terunanya untuk isteri tercinta.

ii. lelaki nakal - lelaki jenis ni biasanya kita panggil playboy. suka mempermainkan perempuan. pandai bermain kata. suka konsep "touch and go". kalau ditinggalkan kekasih, mereka bakal berkata, "ah, tak heran lah perempuan macam kau. esok lusa aku dapat yang baru". setakat ice tu dah macam makan nasi kot.

iii. lelaki tua tak sedar diri - lelaki jenis ni biasanya dah berumur. ada pangkat dan wang. suka bayar wang untuk mendapatkan seks. teruk sangat dah ni. kira sangap selalu la. bini kat rumah dah monopos agaknya. obviously, bini lebih dari satu orang la. standard la. kata orang kaya. mesti la nak yang muda dan bergetah.

kesimpulannya, bagaimana mahu mendapat yang baik jika kita tak mahu berubah? ada aku baca satu fakta menyatakan dah terlalu ramai anak luar nikah di Malaysia ni. tak kesian ke kat mereka yang tak berdosa. membesar tanpa mengetahui siapakah ayah kandung mereka. kepada mereka yang gemar aktiviti seks, kahwinlah kamu sebelum kamu ditangkap basah! tak cukup ke dosa yang kau dah buat? aku sangat suka kata-kata ini,

"lelaki baik untuk perempuan baik dan begitulah sebaliknya!"

*lu fikirlah sendiri*

nota : otak tengah ligat masa taip entri ni. jam 2 pagi, 081009. entri ni bukan ditujukan kepada sesiapa. ia hanya pandangan dari kaca mata aku sendiri. dalam masa yang sama, ingin muhasabah diri untuk menjadi manusia yang lebih baik dari masa ke semasa! :)

Tuesday, October 6, 2009

Undefined Moments

banyak perkara yang ingin aku kongsikan. tapi aku kesuntukan masa. jadi, aku muatnaik gambar buat kalian agar kalian tahu aku sangat bahagia kini. ;)

bermain gitar kapok

menembak seladang

dia kakak dan aku adik

bowling tournament

pose kat fitting room esprit

tunggu kawan kakak nikah

di rumah adah. raya tahun depan dia bakal raya bertiga :DD

potret sahabat sejak bangku sekolah

em, subuh tadi, aku mimpi berkenalan mesra dengan Yuna. siap berfoto gedik. i wonder where is the photos taken in the dream just now! ha ha. moga Allah memberikan kebahagiaan buat aku dan kalian. amin :)

Friday, October 2, 2009

Aku Anak Malaysia

banyak sungguh impian yang diangan,
banyak benar cita yang ingin digapai,
moga tidak terkandas di tengah jalan,
dalam merealisasikan semua impian,
moga semangat bukan berkobar untuk seketika,
moga azam tidak bernoktah,
moga segalanya dipermudahkan,
agar realisasi dapat direalitikan,
sebelum nikmat ditarik kembali.

berjuang lah kau dalam hidup ini,
mengecapi nikmat hidup,
yang tersirat tanpa kau ketahui,
berubah lah kau menjadi peneroka,
menyelak segala macam isi bumi,
agar kelak kau akan mengerti,
hidup ini terlalu indah untuk dinikmati,

sayangilah seramai mana yang kau mampu,
kelak kau akan gapai suatu KEBAHAGIAAN.

[ puisi menyahut Bulan Bahasa Kebangsaan ] *peace* :D

sekarang aku sedang sibuk.

Mengambil Diploma untuk sukan Memanah, Degree untuk Bola Cat, Master untuk bermain Gitar dan PHD untuk Lesen D.

selamat berjuang NURUL JANNAH. moga impian kau tercapai! :)

Thursday, October 1, 2009

I Don't Give A Damn

i miss you everyday since we've met,
i love everything bout you,
the way you treat me,
the songs you dedicated,
the present you gave,
the time we have spent together,
the pictures we took,
the enjoyable video you recorded,
the sweet text you sent.

until last night,
you made me blown away.
the wound is so deep inside,
thank you.

one day, you'll realize that you've made a big mistake.
for hurting such a nice girl like me.

NOW, I HATE EVERYTHING ABOUT YOU.