Thursday, October 8, 2009

Kotak Fikiran Ligat Dok Berfikir

penafian : entri ini bersifat terbuka dan tiada kaitan dengan mana-mana pihak sama ada yang masih hidup atau pun yang telah meninggal dunia. elakkan diri dari entri ini jika anda penghidap sakit hati kronik kerana mungkin entri ini bakal menyinggung perasaan anda sekaligus menyumbang kepada mati kerana terkilan.

setelah hampir dua puluh dua tahun bernafas di alam nyata ini, pelbagai ragam manusia yang aku temui. tak kira lelaki mahupun wanita. berbekalkan ilmu pengetahuan yang cetek, aku terpanggil untuk berkongsi pengalaman dan dalam masa yang sama mengajak semua pembaca muhasabah diri bersama-sama dalam memantapkan etika dan perlakuan masing-masing serta mencari keredhaan Allah.

jika kita bercerita tentang cinta, macam-macam jawapan yang akan dilontarkan dari mulut masing-masing. ada yang suka dan ada yang duka. bagi aku, cinta tu macam TV9, dekat di hati. haha. cinta itu sukar kan kita nak tafsir. bak kata maya karin dalam filem anak halal,

"ada cinta yang terang, ada cinta yang samar dan ada cinta yang langsung tak nampak"

dari pandangan aku, cinta itu wujud tapi hanya mereka yang tahu menghargainya sahaja bakal merasakan nikmat cinta. cinta bukanlah berkenalan di waktu pagi, melakukan seks pada tengaharinya dan ditinggalkan pada waktu senja. ada lelaki yang merasakan cinta itu ibarat "wear and tear", "touch and go" dan macam-macam lagi. sah-sahlah mereka hanya inginkan seks semata. pernah aku dengar fakta berbunyi begini,

"lelaki perlukan seks untuk cinta dan wanita memerlukan cinta untuk seks"

sejauh mana kesahihannya aku pun tak pasti. yang pasti aku sangat takut jika bertemu dengan orang yang salah. bila satu-satu perhubungan tak kira percintaan mahupun perkahwinan retak, alasan paling mudah yang diberi ialah "tak ada jodoh" atau jodoh tak panjang". cuba fikir sebab dan kesan. setiap perkara mesti bersebab betul tak? masakan pokok bergoyang tanpa angin.

jadi, jika anda berhadapan dengan situasi ini, anda perlu bijak mengawal emosi. fikir dahulu sebelum bertindak. jangan nak cakap ikut sedap mulut je. bak kata pepatah "kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa". masalah yang biasa kita dengar bila berlaku perang dingin adalah disebabkan oleh orang KETIGA. apa kata kita duduk muhasabah diri. cuba fikir kenapa, bagaimana, bila dan siapa. jangan hanya tahu menyalahkan pihak lain kerana tiada manusia yang sempurna di muka bumi ini.

jika ada masalah yang timbul, adalah lebih baik jika bersemuka dan memberitahu masalah yang dihadapi. jangan hanya diam seribu bahasa kerana orang tak tahu apa yang kita mahu! setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. bagi mereka di luar sana yang sering didera mahupun dipaksa untuk menyara pasangan, lupakan sajalah mereka. wanita masih mampu bernafas walau tiada lelaki di sisi. jangan seksa diri semata-mata kerana tidak mahu diejek teman-teman kerana masih single dan tidak teman lelaki. adalah lebih baik jika single kerana terpelihara dari melakukan dosa-dosa.

jenis-jenis perempuan yang pernah aku temui :

i. perempuan suci - perempuan kategori ni dikira baik la. pandai jaga diri dan maruah. tidak melibatkan diri dengan maksiat dan aktiviti tidak sihat seperti dadah, rokok dan arak. tidak melakukan seks bebas atau rempit. hidup secara sihat dan biasanya tiada masalah keluarga.

ii. perempuan dara tapi tak suci - perempuan kategori ni dikira nakal. ada masalah keluarga tak kiralah cerai atau bimbingan agama tak kukuh. masih belum berkahwin tetapi kerap melakukan aktiviti seks bersama teman lelaki. nak kata jahat tak juga tapi dia melakukan amalan baik dan jahat.iman tak tetap.

iii. perempuan liar - perempuan kategori ni biasanya hidup bebas. tinggal bersama teman-teman. kerap ke kelab malam. biasa dengan aktiviti dadah, arak, rokok, rempit dan seks sebagai rutin harian. berkemungkinan besar pernah melahirkan anak luar nikah.

jenis-jenis lelaki yang pernah aku temui:

i. lelaki teruna - lelaki ni biasanya tidak biasa dengan wanita. kekok la senang cerita. boleh menggelabah secara auto jika ternampak amoi-amoi pakai skirt mini dan tube jalan kat depannya. iman ada tapi kadang-kadang goyah. walau bagaimanapun masih mengekalkan terunanya untuk isteri tercinta.

ii. lelaki nakal - lelaki jenis ni biasanya kita panggil playboy. suka mempermainkan perempuan. pandai bermain kata. suka konsep "touch and go". kalau ditinggalkan kekasih, mereka bakal berkata, "ah, tak heran lah perempuan macam kau. esok lusa aku dapat yang baru". setakat ice tu dah macam makan nasi kot.

iii. lelaki tua tak sedar diri - lelaki jenis ni biasanya dah berumur. ada pangkat dan wang. suka bayar wang untuk mendapatkan seks. teruk sangat dah ni. kira sangap selalu la. bini kat rumah dah monopos agaknya. obviously, bini lebih dari satu orang la. standard la. kata orang kaya. mesti la nak yang muda dan bergetah.

kesimpulannya, bagaimana mahu mendapat yang baik jika kita tak mahu berubah? ada aku baca satu fakta menyatakan dah terlalu ramai anak luar nikah di Malaysia ni. tak kesian ke kat mereka yang tak berdosa. membesar tanpa mengetahui siapakah ayah kandung mereka. kepada mereka yang gemar aktiviti seks, kahwinlah kamu sebelum kamu ditangkap basah! tak cukup ke dosa yang kau dah buat? aku sangat suka kata-kata ini,

"lelaki baik untuk perempuan baik dan begitulah sebaliknya!"

*lu fikirlah sendiri*

nota : otak tengah ligat masa taip entri ni. jam 2 pagi, 081009. entri ni bukan ditujukan kepada sesiapa. ia hanya pandangan dari kaca mata aku sendiri. dalam masa yang sama, ingin muhasabah diri untuk menjadi manusia yang lebih baik dari masa ke semasa! :)

12 comments:

k.e.r.i. said...

banyak betul peribahasa dalam ni.
eh, kata-kata pujangga?

hanim said...

jannah ak yg suci tu.hahahaha...

best ayt kau..kat alf21 ade vacancy..maun?:p

nuyuljana said...

keri - ya. aku suka berpujangga. *merepek*

anem - hahahaha. vavi. kau dari tadi eh asik menyakat aku! kalau ade peluang aku nak buat novel kot. kau nak beli x agak2? hahaha

hanim said...

haa kompem la ak beli.ko jgn tukr nick name best sgt...nt ak xbeli.hahahaha

nuyuljana said...

hahaha. baiklah!

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

dah umuq 22 tahun dah no...
tp menten comey
hahhahhaha

pernah jumpa tak LELAKI DUA ALAM?

hehhehe...anda fikir la sendiri aper itu LELAKI DUA ALAM.....

bokbon said...

agak-agak..kategori mana la yang gua termasuk ni haih...

sharamli said...

xpenah lagik jmp 0rg lelaki tua xsedar dirik..hu3

13may said...

love at the first sight or it just a sexual attraction?

hehhe hehhe

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

cuba bayang kan kalo 1 hari nanti tiba2 org tua yg xsdr diri tu main cinta dgn popuan muda sdgkn dia xsdr sbnrnya tu anak luar nikah dia..

ha sp nak jawab??

apa cerr???

ghoniest said...

Jangan pernah berhenti untuk percaya bahwa cinta masih tetap ada
Meski waktu terus membuktikan sebaliknya, kau t’lah mengerti sebabnya
Jangan pernah berhenti untuk percaya bahwa cinta suci itu ada
Jangan pernah berhenti untuk menyalahkan takdir saat tak sesuai ingin
Jangan pernah berhenti untuk kobarkan semangat saat realitas memburamkan harap
Jangan pernah berhenti sebab

Daud Mili said...

wah.....salam kenal..~