Sunday, March 25, 2012

Positive Progress

Lepas 2 minggu program aerobic, aku perlu buat measurement untuk lihat perubahan. Kalau dikira, berat aku dah turun 2kg minggu ni. *mata bersinar-sinar* Tepuk la tangan. Aku assume korang adalah supporters aku. Cewah. Hehe. Instructor aerobic aku baru beli digital weight scale. So, kiraan berat aku akan jadi lebih tepat. Tak sabar nak buat measurement lagi 2 minggu. Ada perkara lucu yang buat aku sengih sorang-sorang bila fikir balik. Masa measure 2 hari lepas, berat aku memang turun 2kg tapi kandungan lemak dalam badan naik 0.2%. Kandungan lemak ni dikira menggunakan mesin. Aku tak tahu nama mesin tu. Jangan tanya lebih-lebih. Aku tampar laju-laju kang. Then, instructor tanya aku,

Dia : "Ok, akak nak you jawab jujur. Hari Sabtu you makan apa?
Aku : "Nasi minyak"
Dia : "Hari Ahad?"
Aku : "Nasi minyak"
Dia : "Hmm.. sebab tu your fats naik 0.2%. Ok lepas ni cuba elakkan makan nasi minyak. Kandungan nasi minyak tu 800 kalori tau. Kenapa tak makan nasi putih?"
Aku : "Ada nasi minyak je. Nasi putih takde."
Dia : "You cuba elakkan makan nasi minyak. Tak pun you makan lauk je"
Aku : "Baik lah. Nanti kalau ada kenduri kawen, saya suruh dorang tukar nasi minyak kepada nasi putih"

Akhirnya, dua-dua gelak. Aku memang kuat menjawab.

Dah seminggu aku baca novel "Harum Chempaka" hasil nukilan Norhayati Berahim. Baru dapat habiskan harini. Sangat bz la seminggu dua ni. Otak banyak sangat fikir pasal coding. End up, balik rumah tak sempat nak bukak laptop, update blog, baca novel. Tengok tv lagi la bercinta. Silap-silap tv yang tengok aku. Tiba-tiba rasa penat. Rasa macam nak bercuti pun ye jugak. Cuti rehat tahun ni pun belum guna langsung. MC pun belum lagi untuk tahun ni.

Tadi keluar jap pergi Secret Recipe kat area rumah. Order birthday cake for tomorrow. Balik rumah sempat la berbual-bual dengan jiran depan rumah. Sekadar berbual kosong. Tiba-tiba dia tegur kata aku dah kurus sikit. Dah ada pinggang. Aik? Aku pakai t-shirt pun boleh perasan ke? Dulu aku takde pinggang ke? Hahaha. Macam-macam la jiran aku ni. Aku masuk rumah dengan senyuman yang meleret. Cis! Pantang dipuji. Sengih sampai telinga.

No comments: