Wednesday, April 18, 2012

Panjang Berjela

Too many things to share but too lazy to type. Lama jugak aku menyepi. Tapi takde beza pun sebab takde orang pun yang baca blog aku. For the past two weeks, there were lots of stories to share. Banyak sangat cerita sampai aku dah lupa apa yang aku dah lalui sepanjang 14 hari mencari cinta. Secara jujurnya, aku sangat gembira sebab modul yang aku bangunkan dah launch sejak 1 April 2012 yang lalu. Alhamdulillah. Semoga aku dapat berbakti kepada negara secara amnya dan UTM khususnya. Minggu lepas genap 2 tahun aku bekerja di UTM. Syukur kerana aku masih di sini. Semua ni adalah ketentuan Allah. Mungkin inilah hikmahnya kenapa dulu aku tidak berjaya untuk menjadi jururawat. Allah memberi sesuatu yang lebih baik yang tak pernah aku sangka. Serius! Aku tak pernah terfikir aku akan menjadi seorang programmer walaupun aku nak sangat menjadi seorang cikgu suatu ketika dulu. Sesungguhnya Allah maha mengetahui.

Last week, aku ada sambut hari lahir abang aku dengan family. Seronok sangat sebab makan burger king sama-sama, berbual-bual, melayan karenah anak sedara. Aku rasa bahagia sangat. Syukur atas nikmat yang Allah beri ini. Semoga kebahagiaan ini berterusan. Aku dah makan burger king banyak sangat sampai dah tak boleh nak makan burger king. Tolong jangan ajak aku makan burger king untuk bulan ni. Cannot accept anymore!

Hari tu adik aku terhantuk kat dinding sebab berlari-lari kat lantai basah. Tiba-tiba terfikir nak tuam guna rambut. Masa aku kecik-kecik, aku pernah tengok arwah mak tuam kepala benjol guna rambut. So, aku pun cuba la. Ada kegunaan rupanya rambut panjang ni. Ok la, aku rasa tak jadi nak potong rambut. Hehe.

Aku ada melawat isteri staf yang mengalami kanser paru-paru stage 3 di HSI baru-baru ni. Masa nak pergi solat, aku turun di tingkat bawah sekali. Dah jumpa surau wanita, tiba-tiba kawan aku nak pergi tandas tapi kitorang tak tahu toilet kat mana. Then, ada seorang perempuan lalu, kawan aku tanya, "Kak, tandas kat mana?" Dia gerakkan tangan dan tidak bercakap. Tangannya menunjukkan sign "tak ada" di telinganya. Kemudian dia tunjuk sign makan sambil menunjukkan sign tangan nak masuk ke dalam mulut. Faham lah kami rupanya perempuan itu OKU. Bisu dan pekak. Aku dan kawan aku dah mati akal, camne nak tunjuk sign nak pergi toilet? Serius tak tahu. Kawan aku hampir membuat sign yang lucah. Hahaha. Tiba-tiba aku dapat idea guna sign ABC pakai jari. Aku eja la "B.I.L.I.K." terus kakak tu tunjuk sign dia dah faham tanpa tunggu aku eja A.I.R. Cis! Lambat sangat kot aku eja. Maklumlah, seumur hidup baru aplikasikan dalam kehidupan. Lepas jumpa tandas, aku berdiri kat luar je tunggu kawan aku tu. Mata melilalu pandang kiri kanan, tiba-tiba mata aku ternampak satu papan arah yang buat aku berdebar kencang. BILIK MAYAT. Sebelah toilet tu adalah bilik mayat. Takut adalah sifat semulajadi manusia. Aku memang takut. Mungkin sebab banyak sangat tengok cerita hantu. Ceh. Badan je besar, anda sambunglah sendiri. Haha.

Lepas aku berjumpa dengan perempuan OKU tu, aku terus rasa bersyukur sangat sebab dilahirkan cukup sifat. Walaupun tidak sempurna, namun sekurang-kurangnya pancaindera yang Allah berikan itu cukup. Aku rasa happy sangat sebab aku boleh berinteraksi dengan dia walaupun aku tak pernah praktikkan penggunaan sign ABC guna jari tu. Aku belajar masa sekolah rendah. Dengan siapa, aku tak ingat. Tapi, pengetahuan itu sangat indah dan berguna. Kalau nak dikira, aku dah tinggalkan sekolah rendah dah 13 tahun, how come aku boleh ingat lagi? Subhanallah. Indahnya ciptaan Allah. Otak boleh proses sesuatu yang kita tak pernah jangka. Aku bukan nak bangga diri. Tidak sama sekali. Aku cuma menghargai apa yang Allah beri dan ianya berlaku secara natural dan spontan.

What else aku nak bebelkan? Hmm. last week ada buat fogging kat rumah aku. Ni fogging kedua sebab ada kes denggi lagi lepas fogging yang pertama. Kali ni, secara menyeluruh. Dia punya asap tebal sangat sampai tak boleh nampak apa-apa di sekeliling aku. Banyak sangat asap sampai aku menghadapi selesema dan batuk yang teruk. Dah seminggu ni tak baik-baik lagi. Telan air liur rasa minyak diesel. Gila ah! Dan tiba-tiba pulak aku sakit gigi sejak semalam. Mengapakah? Haih. Cannot bear the pain when it comes to the teeth la. Sakit berdenyut-denyut. Semalam aku jumpa doktor. Mintak ubat selesema, batuk, sakit gigi. Aku mintak nak check blood pressure sekali. Alhamdulillah. 128/79. It's normal. Mungkin sebab aku pergi aerobics dan banyak minum air. Lega rasanya.

Last week ada PC Fair kat Persada. Seronok sangat sebab keluar dengan kawan sekolah menengah. Dah bertahun tak jumpa. Kebetulan pergi majlis kenduri adik kepada kawan aku. Alang-alang dah keluar sama, tu yang pergi PC Fair sama-sama jugak. Aku nak sangat beli mp3 player. Dapat jua akhirnya. Sangat teruja ok! Plus, aku ada beli pendrive 16gb. Dah murah pun sekarang. Nak beli hard disk tapi kenapa aku rasa hard disk tu mahal sangat eh? Hahaha. Bukan kedekut. Aku rasa nak guna duit tu untuk benda lain. Mungkin hard disk tu satu keinginan buat masa ni bukan satu keperluan aku pun.

Fuhhh. Aku rasa entri aku kali ni gila panjang. Kira entri 14 hari longgok dalam 1 entri la ni. Haha. Letih la nak scroll macam ni. Apa pun, aku sedang melalui hari-hari yang bahagia. Kalau anda rasa tidak bahagia, carilah kebahagiaan itu dan semoga mendapat keredhaan dariNya. Amin.

Haa.. nak cerita jugak scene petang tadi. Ada staf lelaki ni tanya,

A : "Jana, bila nak dapat kad dari kau ni?"
Aku : "Kad apa?"
A : "Kad jemputan la. Si Nazren dah bagi aku. Kau bila lagi?"
Aku : "Calon pun takde lagi"
A : "Tu si B tengah tunggu kau tu"
Aku : Diam tanpa kata. Kebetulan B memang tengah duduk sebelah aku dari tadi
B : "Yelah, orang dah tak sudi"
Aku : Masih diam seribu bahasa

Actually, aku confuse. Adakah ia serius atau gurauan semata. Kalau betul-betul suka kat aku, boleh tak cakap terus terang. Aku tak tahu sebenarnya siapa yang suka kat aku. Aku assume takde orang yang suka aku sebab takde yang pernah cakap "Aku suka kat kau atau saya suka awak" Eh, macam ada. Mamat yang tolong pam tayar aku few months ago. Tapi tak nak la macam tu. Baru first time jumpa dah extreme sangat. Kita takut tau!

Last week kawan aku tiba-tiba tanya
Dia : "Kau takut tak kalau tak kahwin?"
Aku : "Takut"
Dia : "Aku pun takut. Sekarang ni dah 25 tahun. Ada 5 tahun lagi before jejak umur 30 tahun"
Aku : "Tu la."

Kalau ada jodoh, insya Allah akan dipertemukan jua satu hari nanti. Bila dan di mana? Hanya Allah sahaja yang tahu. Ok serius entri aku ni macam takde kesudahannya pulak. Hahaha. Jumpa di entri akan datang. Tak tahu la bila next entri sebab aku akan bercuti panjang. Holiday! Weeeeeee~ =D


No comments: