Saturday, August 15, 2009

H1N1 Semakin Serius

jumlah kematian wabak influenza A atau H1N1 semakin meningkat hari demi hari. sehingga semalam, angka korban telah mencatat 51 kematian. mangsa terdiri daripada kanak-kanak dan mereka yang berpenyakit. apa reaksi kita? takut? cuak? goyang kepala lutut? heh. apakah menutup sekolah dan universiti adalah langkah terakhir untuk mencegah penularan wabak ini? apa langkah-langkah pencegahan yang diambil untuk mencegah wabak ini? mengapa rata-rata masyarakat kita tidak memakai mask sebagai langkah berjaga-jaga? mengapa tiada pihak yang mahu memberikan mask secara percuma kepada rakyat? mahal sangat kah harga sekeping mask berbanding nyawa rakyat? jika kita fahami dan dalami, semua ini hanyalah sebab dan musabab. dunia ini sudah tua. ramai orang beriman sudah meninggalkan kita. moga aku pergi sebelum tiba hari kiamat.

8 comments:

NAZ said...

khinzir makin banyak kandang di malaysia:)

Zu Ismail said...

yang high risk cam saya, pesakit asthma lagiklah ketar lutut sekang.. kalu buleh nak jer pakai baju cam angkasawan pakai.. kalu setakat face mask biasa tuh raser lum konfiden lagik... kalu buleh nak pakai topeng darthvader ada corong bile cakap suara tukau jadi garau.. huhuuhuhu.. Mohon Tuhan jauhkan kita daris egala bahaya.. mohon Malaysia reda-redalah dengan H1N1 niii....

said...

>> dah dapat mask secara percuma dari akak ipar yg keje di spital....

hhehehe

zairi said...

sentiasa pakai mask kalo keluar rumah.jangan pegi mana2 selain ke tempat keja je.nak shopping pakai online!!nak beli ikan? err...

Liliyuli said...

tu la...wa tgh tunggu dapat mask percuma..nurse kat klinik suh p beli lak...

nuyuljana said...

naz - tu la pasal.

zura - hehehe. kalau u pakai topeng darthvader, die nak pakai topeng ape? :) moga semuanya akan kembali normal. amin.

yanie - ceh. nak jugak!

zairi - hahaha. gila weyh kalau ada jual ikan secara online!

lili - huk3. kedekut punya nurse!

bokbon said...

melilau gua mencari mask kat sini, semua habis stok. huh..abis gua nak pakai serban ke konvo esok?

oh ya, kenapa gua tanya kawankawan gua yang asal johor dorang tak tau apa itu MTDC? gua sendiri pun pernah tengok signboard je,kat mana ye? heh..he..

nuyuljana said...

bokbon - nak beli mask lebih2 sikit. hehe. UTM-MTDC tu ada orang panggil technovation park. bertentangan dengan taman pulai flora. dekat dengan pulai spring resort. bila nak blanje aku buka puasa? :))