Wednesday, June 20, 2012

Cabut Gigi

Sejak bulan lepas, aku mengalami sakit gigi. Ingatkan tak serius. Aku pergi klinik panel je. Doktor bagi ubat tahan sakit. Lepas tu dah ok. Dua tiga hari lepas tu sakit balik. Oleh sebab dah tak boleh bendung sakitnya, akhirnya aku decide nak pergi klinik gigi. Banyak juga klinik gigi yang kawan-kawan aku suggestkan tapi aku memilih klinik gigi taman universiti. Doktornya baik. Budak kaunter nya pun peramah. Sangat ok la.

Bila doktor check, dia bagitaw gigi aku dah berlubang besar. Solution ada dua je sama ada cabut atau rawatan akar. Bila aku tanya berapa kos rawatan akar, dia bagitaw RM1,500. Aku terus telan air liur dan decide nak cabut je. Tapi dia tak boleh nak cabut sebab gigi aku tengah sakit. So, dia check semua gigi aku sambil sebut nombor-nombor. Aku syak tu nombor kedudukan gigi. Pastu doktor cakap aku ada banyak gigi susu. Kenapa tak cabut? Errr. entah. Jumpa doktor gigi pun baru 2 kali sepanjang 7 tahun yang lepas. Hahaha.

Oleh sebab gigi geraham yang nak cabut tu sakit, dia tak nak cabut. Dia kata nanti aku tak boleh tahan sebab sakit. So, dia tanya nak cabut tak gigi susu. Aku fikir jap dan setuju. Cabut 2 gigi susu terus. Dia tanya nak cuci gigi tak? Dia kata gigi aku banyak karang gigi. Tu lain kali lah doktor.

Masa nak bayar kat kaunter, aku tanya kat budak kaunter yang cun, 
"kalau nak cabut dan cuci gigi hari yang sama boleh ke?"
Dia jawab "cabut dengan cuci gigi tak boleh harga sama"

Aku gelak dan soal lagi sekali. Mungkin dia tak dengar dengan jelas sebab aku tengah gigit kapas. End up, dua-dua gelak. Hari ni dapat MC sebab cabut gigi. Sekarang ni aku rasa lelangit aku ada 2 lubang. Rasa kosong, kosong. Ceh, ternyanyi lagu Najwa Latif la pulak.

So far yang aku sempat tanya, harga cabut gigi susu, RM40 sebatang. Cabut gigi geraham RM90. Cuci gigi RM90. Kepada staf UTM yang baca blog aku, jom la cuci gigi. Kan UTM bagi rawatan gigi RM500 setiap tahun. Bayar dulu claim kemudian. Lepas ni aku nak plan cuci gigi setiap 3 bulan. Jom jaga gigi. Gigi sihat, saya suka. Mak aih, macam tagline la pulak. Hehe. Tapi awas, jangan gosok gigi pakai polident ye kawan-kawan. Tu untuk gigi palsu je. Ok? HAHA.

Kalau berminat nak ke Klinik Gigi Taman Universiti, Skudai boleh call no telefon 07-5211111 untuk buat appointment. Kalau nak cari map atau usha websitenya, boleh klik SINI.

updated : Cabut Gigi Lagi

No comments: