Thursday, June 25, 2009

Dia

usai solat zuhor tadi, aku termenung sejenak. tiba-tiba aku teringat sesuatu. aku terus tersentak. hati aku tiba-tiba berdegup agak kencang-kencang bahasa. aku teringat akan mimpi subuh tadi.

**************

sesudah bersahur, aku menghenyakkan badan di atas katil. ah! enaknya. kubungkus tubuhku dengan komfeter. bantal pembaringan aku tepuk manja. entri ini dan-dan menerawang di celah minda. ehehe. ya, aku suka memikirkan entri-entri kalian sambil tersengih sorang-sorang. sesungguhnya tidur itu memang nikmat. bagaimana ye rasanya bila sudah berkahwin. mesti lagi enak tidur berteman. lalala~

sebelum terlelap, aku ada pasang niat. aku mohon agar Allah berikan aku petunjuk untuk bertemu jodoh yang baik. aku lihat kipas berputar. tak lelap. kupusing kiri. tak lelap lagi. kupusing kanan, terdengar sayup-sayup kuliah agama dari siaran RCTI, Indonesia di kaca televisyen. tak boleh jadi ni. aku ada lagi satu jam sebelum memulakan rutin harian. akhirnya aku dapat satu akal. aku meniarap sambil memeluk erat bantal wangiku. akhirnya terlelap.

**************
agak-agak apa yang aku mimpi? boleh tebak? tak? ceh. tak boleh harap. cuba la belajar ambil hati aku. hee~ ok, aku mimpi seseorang yang aku pernah suka dulu. memang aku suka dia dulu. sangat suka. tapi dulu la sebelum aku direjek ditolak separuh mentah. hmm, adakah itu jodoh aku yang Allah cuba sampaikan melalui mimpi? atau hanya mainan tidur semata. aku tak pasti. yang pasti aku tak mimpi basah. apa gila aku nak puasa boleh fikir biru. aku tanya diri aku sendiri, adakah aku masih menyukainya? hati aku yakin menjawab "TIDAK!!"

aku pasti Allah telah menulis jodoh aku dengan seseorang di luar sana yang mungkin sedang tersenyum manis menunggu detik-detik aku hadir dalam hidupnya. :)

nota : bila ingat zaman dulu, aku tersenyum sendirian. betullah kata cikgu Faridah, kalau cinta dah melekat, taik kambing rasa coklat.

11 comments:

aloy_paradoks said...

ntah la,, tapi tidur seorg itu lebih indah rasanya dari tidur berdua.. mungkin.

FdausAmad said...

lu macam pernah masuk pertandingan cerpen la...

Monkey D Luffy said...

kalau tak mimpi basah... mimpi kering ler kan

hehehe

haNie said...

hahaha...
mimpi bkn leh caye sgt.. :P

~~jln².. :D

ayampinko said...

aku pernah berchenta..tapi tetap tak yakin bahawa taik kambing itu rasa cokelat..
power cikgu nko.. taik kambing pun dier rase.. chenta punya pasal.. huh..

tasikmerah said...

aku tak pernah percaya pd mimpi. tak tau kenapa....



.

nuyuljana said...

aloy - yang pasti tidur itu memang nikmat. hehe. ;)

Fdaus - hahaha. yeke? aku tak pernah masuk pertandingan pun. :)

luffy - ceh. ade ke mimpi kering? :))

hanie - mimpi memang tak boleh percaya sangat. tapi kamu masih percaya kan? salam kenal. ;)

ayampinko - cet. ko kutuk cikgu aku. aku santet ko baru taw. hahaha. XD

kak TM - mungkin akak percaya realiti itu lebih releven dari mimpi yang tak pasti. ;p

khairi yusof said...

mimpi?syok wo..layan mimpi basah pagi2 lagi best..
sejuk wooo...hahahaha:'D
papehal..bagus la sbb dapat mimpi yang baik2..;-)

Mr K said...

Mimpi kadang2 buat aku sangkakan ianya deja vu

bias® said...

takder mender lain nak makan?

ayampinko said...

aku dukun handal giler yang nko nak santet..cet lawan tokey nie..