Saturday, June 20, 2009

PCI Simple Communication Controller

dua hari lepas, aku format PC opis sebab slow tahap cipan. aku ada dua operating system dalam tu iaitu windows XP dan suse gnome. dulu aku develop portal guna suse tapi sekarang dah guna windows XP balik. masa format tu nampak smooth je. aku dah bayangkan macam-macam nak kasi bubuh dalam 160GB hard disk. aku nak penuhkan dengan drama-drama korea dan jepun mungkin. hehe. porno? ceh. aku clean beb.

so, lepas format tu, aku install la driver. semua berjalan dengan lancar memandang opis aku pakai CD Windows XP yang original. cuma ada satu masalah je. ada satu driver yang aku tak berjaya install dari CD iaitu PCI simple communication controller. aku pun search la kat internet nak cari driver ni. aku bukak forum ni. so, aku try la.

mula-mula, buka right click my computer. pilih properties. kemudian pilih tab hardware dan click device manager.


kita kena click pada icon tanda soal kaler kuning dalam device manager. click reinstall device, cari tab details dan lihat kod anda. contohnya PCI/VEN_8086&DEV_29C4&SUBSYS... dari situ kita boleh tahu kod vendor dan device. kalau dari kod ni vendor nombor 8086 dan device nombor 29C4.
kemudian, buka page http://www.pcidatabase.com/ dan korang akan lihat ada textbox yang suruh isi nombor vendor atau device.

masukkan vendor atau device no.


click link ini



copy link ni dan download.


download dan install

nota cpu : kalau tak berjaya, sila baca bismillah. hahaha. selamat mencuba dan selamat berhujung minggu. :)

3 comments:

haruan tasek said...

pelajaran yang baik

ayampinko said...

aku tak paham..sejarah fail..

Aloy Paradoks said...

kalau gua masuk tempat tu,,, dah habis waktu opis belum tentu gua nak keluar.