Friday, July 15, 2011

Kawanku Koma [2]

Lepas waktu pejabat habis, aku terus bergegas menuju ke hospital untuk melawat kawan aku. Cuaca yang tak berapa elok mula buat aku berbelah bagi tapi aku nekad, alang-alang basah sikit, biar kuyup sekali. Alhamdulillah Allah taw niat murni aku, hujan tak jadi turun hingga aku sampai ke hospital. Sampai je terus aku ke dewan bedah di tingkat satu. Kawan aku dah masuk bilik operation pukul 6 petang. So, aku menunggu bersama ibu dan adiknya. Alhamdulillah dapat lah aku sedekahkan Surah Yassin buat kawan aku. Harap-harap cepat lah sedar. Oh lupa nak bagitaw. Dia operate masukkan besi dalam peha kiri yang patah dan tebuk leher untuk mudahkan pernafasan. Aku tunggu sampai pukul 10 malam. Tapi, operation tak habis lagi. Aku harap sangat semuanya berjalan lancar. Tak sanggup nak tengok keadaan ibunya. Sangat tabah. Aku yang jadi sedih. Dua tahun lepas arwah ayah kawan aku meninggal. Ni dia pulak kemalangan serius. Besar betul dugaan. Moga Allah cekalkan hati mereka. Allah menduga sejauh mana iman hambanya dan dugaan itu diberikan kepada mereka yang tabah menghadapinya. Aku rasa sebak bila peluk mak dia. Sempat mak dia cakap "Nak nangis pun air mata dah kering".

Kawan aku masih belum sedar tapi dah ada tanda-tanda positif. Jari dah mula ada tindak balas. Rahang dia retak. Mungkin akan bedah bila dia dah sedar nanti. Apis, be strong!

1 comment:

hafiz-Taichou said...

ini dia dugaan hidup. melihat sejauh mana ke-iman-an kita menerima cubaan dan ujian maha besar yang kita rasa walaupun sebenarnya ia hanya-lah suatu dugaan yang maha kecil. Allah Maha Mengetahui akan setiap perkara yang berlaku. setiap itu ada hikmah di sebaliknya. doa adalah senjata. doa adalah penawar. dengan izin-Nya, "kun faya kun" .. tabah dan sabar-lah wahai khalifah.