Friday, July 22, 2011

Sudoku Oh Sudoku

Aku adalah penggemar sudoku. Taw tak sudoku tu apa? Gi la google kalau tak taw. Aku suka buat sudoku bila aku free. Tak kira dalam bas, atas katil, atas kapal terbang atau kat mana-mana selain dalam tandas, aku akan bawa buku sudoku bersama. So, buku sudoku memang sentiasa ada dalam beg aku. Tak cukup buku, aku install dalam handphone jugak. Aku dah ajar adik dan kakak aku buat sudoku. So, sekarang ni akak aku tengah gian buat sudoku. Tapi ni bukan cerita yang nak aku kongsikan. Terlebih dahulu aku mintak maaf kalau entri aku ni menyentuh isu agama. Maaf.

Beberapa bulan yang lalu, adik kepada kawan sekolah aku meninggal dunia. Aku dan kawan-kawan pergi lah melawat. Jadi, aku bawak Surah Yassin siap-siap dari rumah. Sewaktu tiba di rumah arwah, kami terus duduk dan menunggu kehadiran tetamu yang lain. Kami ada bertanya jugak la kepada kawan aku mengenai punca kematian dan sebagainya. Jadi, sewaktu tahlil arwah mula, aku terus keluarkan Surah tanpa memandang dan bila nak baca aku terus pandang buku tu dan terdiam. Tak taw nak senyum atau apa. Yang aku nampak semuanya nombor. Sah-sahlah aku salah amik buku ni. Kawan yang duduk sebelah aku dah senyum sampai keluar air mata. Tak taw la menahan gelak atau sedih. Waktu tu aku terus keluarkan Surah Yassin dan terus membacanya. Camne la aku boleh tersalah amik ni. Adeh.

Pada hari arwah kawan rapat aku meninggal, aku terus letak buku sudoku tu dalam kereta kawan aku. Takut kisah tu berulang lagi. Kawan aku dah gelak-gelak bila nampak buku sudoku tu. Lepas ni aku perlu berhati-hati.

No comments: