Friday, March 4, 2011

Takziah Buat Effa Nina

3 Mac 2011 adalah tarikh keramat buat rakan baik aku, cik Effa Nina. Dia telah kehilangan ibu tercinta semalam. Aku tumpang berdukacita atas pemergian ibunya. Cerita ini adalah kisah benar. Semoga kita mendapat iktibar daripadanya. Harap Effa tabah dengan dugaan yang menimpanya. Dia baru kehilangan pakciknya, kemudian opahnya dan kini ibu tercinta. Takziah buat Effa.


******************
3 Mac 2011 || 9.00 pagi

Aku sarapan pagi di anjung CICT bersama Kak Long dan Que. Pagi ni Effa tidak sarapan dengan aku sebab dia gi cucuk duit dengan kawan dia. Dia nak balik Negeri Sembilan petang nanti lepas waktu kerja sebab mak dia masuk hospital sebab dah demam seminggu.

******************
3 Mac 2011 || 12.00 tengahari

Aku keluar office aku dan terserempak dengan Effa kat depan pintu CICT. Muka dia nampak muram je. Aku tanya dia ok ke tak. Terus dia nangis. Then aku slow talk ngan dia. Dia baru dapat call dari adik dia. Mak dia dah masuk emergency room. Dah tak sedarkan diri. Doktor dah gunakan benda karen yang letak kat dada tu. Aku tak taw nama dia. Almaklumlah, belajar tak tinggi. Effa mintak GL kat pejabat am. Dia sangat serabut masa tu. So, aku peluk untuk tenangkan dia. Semua ni spontan sebenarnya. Aku hantar dia balik rumah sewa sebab nak kemas baju. First time aku drive kereta dia. Dia dah tak stabil. Aku hanya mampu tenangkan dia.

******************
3 Mac 2011 || 12.30 tengahari

Masih di rumah Effa tunggu Jiman untuk drive kami ke Hospital Seremban. Aku risau sebab Effa macam dah pengsan-pengsan. Aku cuba tenangkan dia. Kami masih menunggu Jiman.

******************
3 Mac 2011 || 1.00 petang

Jiman sampai dan kami terus gerak. Effa call adik dia untuk dapatkan info pasal mak dia.

******************
3 Mac 2011 || 3.00 petang

Kami sampai di Politeknik Merlimau untuk ambil adik Effa. Lokasi seterusnya adalah ke Hospital Seremban.

******************
3 Mac 2011 || 4.00 petang

Kami baru keluar tol Senawang. Dapat sms dari adik dia bagitaw mak dia dah meninggal. OMG! Masa tu Allah je taw betapa sedihnya kami semua. Innalillahiwainnaillahirajiun. Kesedihan saat ni memang tak dapat dibendung.

******************
3 Mac 2011 || 4.15 petang

Kami sampai di hospital. Lambat 15 minit. Masa ni sedih sangat sebab Effa tak sempat jumpa arwah ibunya. Jenazah ibunya dibersihkan untuk dimandikan di unit Forensik.

******************
3 Mac 2011 || 6.00 petang

Jenazah dimandikan. Ni kali pertama aku memandikan jenazah. Alhamdulillah. Jenazahnya cantik dan berseri. Selamat dimandi dan dikafankan. Jenazahnya dibawa pulang ke rumah Effa di Paroi.

******************
3 Mac 2011 || 7.30 malam

Kami tiba di rumah Effa. Ramai jiran-jiran yang hadir. Alhamdulillah. Jenazah ibunya akan dibawa ke Semenyih tapi tak pasti jam berapa.

******************
3 Mac 2011 || 8.30 malam

Aku minta diri sebab dah malam. So, perjalanan dari Paroi ke Semenyih aku dan Jiman tak ikut.

******************
3 Mac 2011 || 11.30 malam

Aku selamat tiba di rumah. Jiman yang hantar sebab dah malam sangat. Motor aku tinggal kat office. Malam tadi aku tak boleh tidur sebab terfikir-fikir semua yang berlaku. Terlalu pantas dan tidak diduga sama sekali.


******************

Sampai saat ni aku tak check pun motor aku ada ke tak. Ada kot? Kan ada abang-abang yang baik hati kat bawah tu. Abang, tolong tengok-tengok motor saya ye. Terima kasih abang! Kepada yang belanja aku karipap, terima kasih daun keladi, next time belanja lagi. Karipap hari ni macam sedap gila. =)

Apa pun, alhamdullillah arwah ibu Effa dah selamat dikebumikan malam tadi juga di Semenyih. Semoga rohnya ditempatkan bersama dengan orang-orang yang beriman. Amin. Sesungguhnya dari Allah kita datang, kepadaNya juga kita kembali. Al-Fatihah.

1 comment:

hafiz-Taichou said...

innalillahi wainna ilaihi raji'un ..


b/p:
takziah buat saudari effa dan keluarga dari kami CICT.NetworkTeam..